תודעה אמונית-חושית:
מודעות מכוונת-אמונית וחושית:
במאמרים הבאים אני בא ללמד אתכם שיטת תרגול מנטאלי – רגשי-אמוני שככל שתתרגלו אותו תגיעו להישגים גדולים בתחומים שונים ומגוונים.
שיטה זו אינה קשה לקיום היא רק מצריכה תרגול, התכוונות, והקשבה פנימית לעצמך ולמה שאתה מכוון לפעול ברגע הנוכחי. ניתן לשפר את היכולת העצמית והדיוק על ידי אימון יום יומי למשך זמן עד שתגיע למיומנות כזו שזה יכנס לטבע החיים שלך ובכך תרויח יתרונות גדולים מאוד.
היתרונות שתשיג:
- יחדד אצלך את היכולת להתגבר על דפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים שנעשו לא מתוך מחשבה והתכוונות, שגורמים למתח וללחץ נפשי.
- הפחתת מתח ולחץ שנגרמים ע"י פעולות אוטומטיות ובלי מודעיות או בכל רגע נתון.
- מודעות רגשית מכוונת היוצרת הגברת הנאה ושמחה.
- התחברות פנימית יותר לה', מבחינת "שויתי ה' לנגדי תמיד".
- תפילה והשתפכות נפשית
- שיפור איכות השינה והגברת התחושה הממלאת בעקבות השינה
- על ידי שיטה זו תלמד לא רק להפחית שיפוטיות אלא גם לא לבוא לידי כך.
- ישפר אצלך באופן ניכר את הקשב והריכוז.
- יקל עלייך להתמודד עם כל סוגי ההתמכרויות או כל הדברים שיכולים להביא אותך לידי התמכרות כגון; אלכוהול, אכילה רגשית, מחשבות טורדניות, מחשבות פולשניות, סמים קלים ועוד.
- מסייע רבות במניעת הישנות של דיכאון ודכדוך יום יומי, בגלל שאתה תחוש מלא תוכן ומוגן בכל רגע ע"י כח עליון שיתלווה אליך.
התשתית שעליה נבנית השיטה:
מספר מילים כהקדמה לפרק זה:
כאשר עלה במחשבתו של הבוי"ת לחדש את עולמו שברא, עשה זאת משום שחפץ הוא לאפשר לכל נוצר ולכל נברא לזכות לקירבה אליו, שהיא השׂכר והעדן הגדול שהנפש מתעדנת בו. על מנת שיזכה האדם לשכר זה בגלל עבודתו האישית ולא בגלל חסדו של ה', שם הרבה מכשולים, אלא שעל כל המכשולים הללו ניתן לגבור. אם התגבר האדם עליהם, זכה בקרבת ה ' ובעדן עליון שאין לנו תפיסה כלשהיא בו, כל אחד לפי ההשג וההתמודדות שלו.
בחירה חופשית זו היא גורלית וכל אדם יכול להרחיק מעליו את המפריעים הגדולים – הסביבתיים והשורים בתוך נפשו, על ידי עמל והתגברות. ישנם דרכים המקצרים את "הסבל" האישי של כל אחד, והאחד היחיד שמתגבר על הכל זו אמונה.
האמונה מקיפה את כל החיים ומתערבת בכל פרט ופרט בהם. שימת דגש על האמונה תחדד את תשומת הלב ותעורר בל הכרה לתהליכי התודעה הקשורה בכל מכשול וקושי שאתה נקלע אליהם, ותשפר את היכולת שלך להתבונן אודותם, במחשבה וברגש, מבלי להיסחף אליהם כלל וכלל, לא באופן אוטומטי ולא באופן רצוני, כל זאת אם יש בנפשך פנימה רצון עז להתחבר לאמונה המחיה ומהווה את נפש האדם.
ככל שתפתח שרירי אמונה תזכה שהשלד המעמיד את הקומה הרוחנית שלך יהא יותר חזק.
העקרונות האמוניים שהשיטה מיוסדת עליהם:
א. אמונה שלמה ותמימה, שה' מקור הטוב, מקור החיים החסד והאהבה והוא ברא את העולם כדי להיטיב לברואיו הטבת נצח, ולהטעימם מעדן עליון כל אחד לפי דרגתו. בעוה"ז ההטבה תבוא לידי ביטוי בשפע רב וברכה עד בלי די.
ב. ה' מלווה אותי בכל מקום ובכל מצב. הוא משגיח עלי ויודע את המציאות שלי לאשורה יותר מאשר אני מכיר בה ואי לכך אני סומך על שיפוטו וצדקת דרכו.
ג. כל סיטואציה שנקלעתי אליה, זו שהבאתי עלי וזו שנחתה עלי, הכל מה' ואין שום דבר רע יוצא ממנו. אין הדברים אמורים בכל הקשור לבחירה. הבחירה היא מהאדם ועל ידו ובידו לבחור הטוב או חלילה ברע. אי לכך: בידי לבחור בתכונות ובמידות ישרות ואציליות ובידי לבחור בתכונות רעות ולהביא עלי מכח בחירה זו רעה אשר יצרתי אותה לעצמי.
ד. מאחר וה' מקור הטוב, החיים החסד והאהבה והוא חפץ בטובתם של בריותיו, יצר מציאות של שינוי אפשרי בהנהגתו את האדם אם יבחר בטוב, ובהנהגה של הסתר אם יבחר ברע. יבחר בטוב, על אף שמזלו מורה הפך, יזכה בשפע נפשי פסיכולוגי וקיומי, הכל כפי שראתה חוכמתו העליונה.
ה. מתוך האמונה וההבנה שה' מקור הטוב והחיים והוא משתוקק ממש להשפיע שפע מגוון בנפש וברוח, אני פונה אל ה' ומבקש את חסדו וטובו עלי, כי "קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת", ואי לכך גם בהסתר פנים שלו אלי, ה' נמצא וזמין לי.
ו. בידי הדבר לשנות את הניתן לשינוי אך לא עלי המלאכה לגמור ולא אני בן חורין ליבטל ממנה. ההצלחה שלי מותנית, בעשיה חופשית איכותית ומתוקנת ובביטול מלא לרצונו של ה'.
ז. מתוך אמונה בחסדו ואהבתו הגדולים, אני בוטח בו ביטחון שלם ואמיתי שיאפשר לי להתמודד בצורה שלמה ללא עכבות ומתוך זרימה חופשית, לשנות תהליכים נפשיים רגשיים ומוסריים, ולמשוך עלי חסד וטוב. כל תוצאה שתהיה היא הטובה לי. "והבוטח בה' חסד יסובבנו".
כל כללי האמונה הכרחיים לחיבור אמיתי עם השיטה ושינוי עצום במציאות של התודעה. חיסור אחד מהם הוא פגם בתודעה האמונית העוצמתית.
5 כללים פשוטים של תודעה אמונית חושית
הכללים מחייבים אימון קודם של שבעת העקרונות האמוניים של השיטה וללא הכנה זו ההצלחה תהא חלקית.
:כלל ראשון - לחזור להווה
כאן ועכשיו להחזיר את הקשב שלנו לרגע ההווה כאשר התודעה שלנו נסחפת לחשוב על העבר והעתיד. כאן ועכשיו להכיר שביכולתי להתגבר על הפרעה אפשרית, כי אינני הולך בכח עצמי אלא בכח האמונה המתלווה אלי.
:כלל שני - לשים לב לשיפוטיות שלנו
הראש שלנו נוטה לתייג ולחלק את העולם לטוב ולרע. אחת המטרות החשובות שאנו מתמודדים אתם, לשים לב לשיפוטיות שלנו כלפי הסביבה וכלפי עצמנו ולהביא את עצמנו לידי גמישות מחשבתית – יכולת התמודדות ראויה עם כל השינויים הסביבתיים והפנימיים ועם כל החוויות העכשוויות, תוך כדי שינוי פרספקטיבה, שבדרך כלל היא אמונית.
שיפוטיות משאירה אותנו במקום ויוצרת אצלינו חוויה נפשית בלתי מתוקנת ואילו גמישות מאפשרת לנו לעבור הלאה.
עברנו הלאה ושוב אנו שבים לשיפוטיות עלינו להתרחק מלשפוט את השיפוטיות פשוט לחשוב עליה כמחשבה לא רצינית ולא מכרעת. זה הרגע לחמלה עצמית, פשוט חמול על עצמך.
:כלל שלישי - חמלה עצמית
להיות אדיבים ועדינים כלפי עצמינו, כלפי מחשבותינו וכלפי רגשותינו. השיטה האמונית עוזרת לנו להתבונן במחשבות ורגשות, ללא שיפוטיות ומתוך חמלה עצמית.
:כלל רבעי- סקרנות
ברגע שאנו חווים את המציאות, אנו נחיה חיים רגועים ושלווים. ברגע שנקבל שזו המציאות, נוכל לעשות צעדים מודעיים לשינוי ובעזרת ה' נעשה ונצליח. אמן.
שאלות ותשובות לבירור השיטה האמונית:
תשובה: אכן כן, קיימות שתי טכניקות כאלו. קודם שנרכז את סוגי הטכניקות הללו אפנה להסביר מה זה מדיטציה ואין אנו לוקחים אותה לצדנו על מנת לפתח את התודעה האמונית שלנו.
ההגדרה המדעית למדיטציה היא: "משפחה של אסטרטגיות מורכבות לוויסות קשב ורגשות, אשר פותחו לשלל מטרות, בהן טיפוח, רווחה אישית ואיזון רגשי"
במדיטציה המורכבת קיימות 3 טכניקות שמטרותיהן שונות.
(1) פיתוח מצב תודעה שלווים, חשיבה בהירה ואיזון נפשי
(2) כלי לשיפור מצב בריאותי – פיזי ונפשי.
(ג) מאפשר יכולת ריכוז וויסות רגשות.
בעצם ניתן לאמר שהשיטה האמונית-חושית חולשת על כל 3 הטכניקות וכוללת אותם. היא מטפלת בשינוי דפוסי מחשבה, דפוסים פסיכולוגיים ודפוסים של תגובה רגשית, ומכשירה את נפש האדם להגיע לתודעה חדשה בשלוה, מתוך בהירות המחשבה ובאיזון. היא מאפשרת יכלת ריכוז גבוהה ומווסתת רגשות תוך מספר דקות כיון שבתוכה כלי עוצמתי ואדיר – האמונה.
אתן שתי דוגמאות לטכניקות מקיפות:
טכניקה א': הרפיה בשימת דגש על איזור הראש והמוח והצוואר. מיקוד תשומת הלב על אובייקט נבחר לאורך זמן, דוגמת תחושת הגוף או הנשימה תוך כדי שהמודט מזהה אפשרות של נדידת מחשבה מאובייקט ההתבוננות, מזהה את הגורמים להסחת הדעת, מנתק את האובייקטים הנלווים ושב אל האובייקט העיקרי של ההתבוננות, מזהה הסחות הדעת האפשריות וחוסם את עצמו מלהתחבר להם.
טכניקה ב': הרפיה כללית וחופשית מוחלטת מהתקדמות מפורשת באובייקט מסוים, ואפשרות של התבוננות בתכנים שמופיעים ומתפוגגים בתוך התודעה, תוך יכולת של "גירוי" לחקירה עצמית מבלי שיפוטיות, אלא להתבונן להיכן הנפש הולכת מהסביבה שבחרה בין אם בחרה באפשרות שלילית ובין באפשרות חיובית. "חקירה" זו אמורה לשנות הליכים נפשיים או מוסריים או לחזק אותם. בחקירה זו ישנם מספר שאלות:
על מה היא מושתת?מה היא רצתה לקבל מעצם ההתחברות שלה לאפשרות השלילית?מה התחליף?
החקירות הללו נעשות מתוך נינוחות וללא שום תסיסה. התשובה שתתקבל תהיה בצורת פיתוח תודעה חדשה והכרה טהורה, מתוקנת ונקיה, שלהם השפעה חזקה על תפיסת העצמי, תפיסת האחר, תפיסה מרחבית ותפיסת המציאות בצורה מדויקת – "אורות וכלים", תוך כדי שינוי תודעתי מתוך גמישות מחשבתית.
הערה חשובה:
עקבו אחר המאמרים השייכים לתודעה אמונית-חושית וכן להרצאת מבוא לקורס תודעה אמונית-חושית.